• en
LED-armatur med slimmad design för butik och dagligvaruhandel.

Albert Heijn – en annorlunda stormarknad

BRANSCH 
Food

PLATS 
Rotterdam, Nederländerna

INVIGNING
Oktober 2015

KONTAKT
Håkan Nicklasson

BAKGRUND
Albert Heijn ägs av den nederländska detaljhandelsgruppen Ahold som driver flera olika format av butiker riktade till varierande målgrupper.

Ett av Aholds format är Albert Heijn XL  – en klassisk  stormarknad med ett mycket brett sortiment, allt samlat under ett tak med stora volymer och hög omsättningshastighet. Stormarknadens breda sortimentet ska tillgodose den veckovis storhandlande kunden.

Albert Heijn startade självservice i butik redan 1952. Att kunderna själva skulle plocka till sig sina varor utan att bli hjälpta av personal var då alldeles nytt.

UTMANING
Idag påminner de flesta stormarknaderna om varandra – stora vita komplex som i värsta fall bara skiljer sig åt genom logotypen på fasaden.

Albert Heijn XL konkurrerar om kunderna med dessa men har tänkt några steg vidare  vad gäller utformningen av butiksmiljön. Allt för att kunden ska trivas i butiken och välja att återvända.

EN ANNORLUNDA MILJÖ
Ett samarbete med designkonsulter har lett till ett annorlunda och häpnadsväckande uttryck i stormarknaden Albert Heijn XL i Rotterdam.

Innan butiken förändrades påminde den om konkurrenternas, men nu har alla spår av detta raderats till förmån för en varmare och mer intim känsla.

Butiken skiljer sig framförallt genom att ta avstamp i kundens önskemål och perspektiv. Allt med målet att göra storhandlingen till en inspirerande upplevelse istället för ett betungande måste.

SYSTEMTAK OCH UTVALD BELYSNING
Det öppna systemtaket skapar en luftig känsla och gör det enkelt för kunden att överblicka butiken. Takets färg är densamma som betongtaket ovan vilket gör att det nästan försvinner och därmed skapar en harmonisk känsla i butiken.

I utvalda delar av butiken har taket fyllts med stormaskiga trådkorgar. De avgränsar avdelningar och har fördelen att ge känslan av ett stängt, mer ombonat tak som ändå behåller en luftighet.

ANPASSAD BELYSNING
I taket används varierande belysning beroende på förutsättningarna och behoven på de olika avdelningarna.

En central produkt för belysningen är strömskenan som integrerad i taket skapar flexibel placering åt spotlights.

På fruktavdelningen betsår den nya belysningen av pendlade glödlampor. Ett bra exempel på hur Albert Heijn arbetat för att särskilja sin miljö från andra.

Även allmänbelsyningen är anpassad just för Albert Heijn – LED-armaturen har utfomats för att kunna placeras direkt i en haksekundär. Detta gör att belysningen smälter in i taket.

Den effektiva LED-armaturen är dubbelasymmetrisk och placerad mitt i gångarna. Att den är dubbelassymetrisk innebär att den ger ljus åt produkterna på hyllorna på båda sidorna.

SNABBARE ÄN TIDPLAN 
Att projektet installerades under en kortare period än vad som först planerades är ett plus som kedjan drar fördel av. Projektet tog inte ens de tre månader som först avsattes i tidplanen – från idé till installation.

Många handlare oroas idag av den digitala handeln och vikande resultat. Albert Heijn har hittat en kostnadseffektiv och snabb lösning på problemet.

PRODUKTER I PROJEKTET

Vill du veta mer?

Kontakta vår Sales Manager, Håkan Nicklasson så berättar han gärna mer.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Tack!