Albert Heijn
Albert Heijn ägs av den nederländska detaljhandelsgruppen Ahold som driver flera olika format av butiker riktade till varierande målgrupper. Ett av Aholds format är Albert Heijn XL – en klassisk stormarknad med ett mycket brett sortiment, allt samlat under ett tak med stora volymer och hög omsättningshastighet. Stormarknadens breda sortimentet ska tillgodose den veckovis storhandlande kunden. Albert Heijn startade självservice i butik redan 1952. Att kunderna själva skulle plocka till sig sina varor utan att bli hjälpta av personal var då alldeles nytt.
ALBERT HEIJN
ALBERT HEIJN
FLEXIBELT UNDERTAK MED KÄNSLA
Albert Heijn XL har tänkt några steg längre vad gäller utformningen av butiksmiljön. Allt för att kunden ska trivas i butiken och välja att återvända. Ett samarbete med designkonsulter har lett till ett annorlunda och häpnadsväckande uttryck i stormarknaden Albert Heijn XL i Rotterdam.
Butiken skiljer sig framförallt genom att ta avstamp i kundens önskemål och perspektiv. Allt med målet att göra storhandlingen till en inspirerande upplevelse istället för ett betungande måste. Det öppna systemtaket skapar en luftig känsla och gör det enkelt för kunden att överblicka butiken. Takets färg är densamma som betongtaket ovan vilket gör att det nästan försvinner och därmed skapar en harmonisk känsla i butiken. I utvalda delar av butiken har taket fyllts med stormaskiga trådkorgar. De avgränsar avdelningar och har fördelen att ge känslan av ett stängt, mer ombonat tak som ändå behåller en luftighet.
I taket används varierande belysning beroende på förutsättningarna och behoven på de olika avdelningarna. En central produkt för belysningen är strömskenan som integrerad i taket skapar flexibel placering åt spotlights. På fruktavdelningen betsår den nya belysningen av pendlade glödlampor. Allmänbelsyningen är anpassad just för Albert Heijn – LED-armaturen har utformats för att kunna placeras direkt i en haksekundär, vilket gör att belysningen smälter in i taket.
Projektet installerades under en kortare period än vad som först planerades är ett plus som kedjan drar fördel av. Projektet tog inte ens de tre månader som först avsattes i tidplanen – från idé till installation.