Clas Ohlson
CLAS OHLSON
Clas Ohlson
EFFEKTIV KOMMUNIKATION
Ett stort sortiment som varierar över tid kräver noggrann planering av hur och var varor exponeras för att bli attraktiva för kunden. Risken är annars att butikerna bygger stora lager som blir inaktuella. Butiken behöver också vara enkel att hitta i och överblicka trots många avdelningar och varor.
Tego har under flera år haft ett nära samarbete med Clas Ohlsson (100> butiker) som utvecklats i takt med att kraven på bland annat butikskommunikation ökat. Clas Ohlson har i flera butiker valt att ha ett systemundertak från Tego. Systemundertaket är ett enkelt och flexibelt både för placering av belysning och som bärare av butikskommunikation. Tego har även levererat all belysning till Clas Ohlson. Belysningen är viktig dels som indragare i butiken men framförallt för exponering av varor. I systemundertaket sitter både downlights och lysrörsarmaturer. De olika ljuskällorna kompletterar varandra och ger ett behagligt allmänljus i butiken. Riktbara downlights ger fokus på varor och prislappar.
På Clas Ohlson finns flera smarta tillbehör till taket som till exempel flyttbara upphängningsskenor som kan bära till exempel prislappar eller varor. I vissa av butikerna används även aktivitetstak som avgränsar exponeringsytor och ger möjlighet att hänga varor och kommunikation.
TRE TIPS FRÅN PROJEKTET
· Jobba aktivt med varuexponering för att styra kunder till varorna du vill sälja!
· Se över din kundvägledning för att underlätta för kunden att enkelt hitta.
· Välj ditt tak med omsorg utifrån vilken funktion och effekt du är ute efter.