• en

Clas Ohlson – effektiv kommunikation

BRANSCH 
Mixed Retailer

PLATS 
Helsingborg, Sverige

INVIGNING
Juli 2016

KONTAKT
Johan Albertsson

BAKGRUND
Clas Ohlson erbjuder smarta och smidiga, praktiska och prisvärda lösningar för hemmet och kontoret. Lösningar som förenklar och förbättrar i vardagen. De 207 butikerna erbjuder 15 000 artiklar inom fem olika produktkategorier: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Och förnyar sitt sortiment genom att byta ut cirka 2 000 produkter i snitt varje år.
Den 16 juni öppnade Clas Ohlsson en ny större butik på attraktivt läge på Väla i Helsingborg.

UTMANING
Ett stort sortiment som varierar över tid kräver noggrann planering av hur och var varor exponeras för att bli attraktiva för kunden. Risken är annars att butikerna bygger stora lager som blir inaktuella.

Butiken behöver också vara enkel att hitta i och överblicka trots många avdelningar och varor.

TEGO GÖR CLAS OHLSON BÄTTRE
Tego har under flera år haft ett nära samarbete med Clas Ohlsson (100> butiker) som utvecklats i takt med att kraven på bland annat butikskommunikation ökat.

Clas Ohlson har i flera butiker valt att ha ett systemundertak från Tego. Systemundertaket är ett enkelt och flexibelt både för placering av belysning och som bärare av butikskommunikation.

Tego har även levererat all belysning till Clas Ohlson. Belysningen är viktig dels som indragare i butiken men framförallt för exponering av varor. I systemundertaket sitter både downlights och lysrörsarmaturer. De olika ljuskällorna kompletterar varandra och ger ett behagligt allmänljus i butiken. Riktbara downlights ger fokus på varor och prislappar.

På Clas Ohlson finns flera smarta tillbehör till taket som till exempel flyttbara upphängningsskenor som kan bära till exempel prislappar eller varor. I vissa av butikerna används även aktivitetstak som avgränsar exponeringsytor och ger möjlighet att hänga varor och kommunikation.

TRE TIPS FRÅN PROJEKTET
·       Jobba aktivt med  varuexponering för att styra kunder till varorna du vill sälja!
·       Se över din kundvägledning för att underlätta för kunden att enkelt hitta.
·       Välj ditt tak med omsorg utifrån vilken funktion och effekt du är ute efter.

Vill du veta mer?

Kontakta vår CEO/Sales Manager, Johan Albertsson så berättar han gärna mer.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Tack!