• en

Hansagallerian – förvandling av ett anrikt varuhus

BRANSCH 
Galleria

PLATS 
Malmö, Sverige

INVIGNING
November 2016

KONTAKT
Martin Stojanovski

BAKGRUND
Med ambitionen att göra Hansa till den självklara mötesplats det en gång var påbörjades 2016 en stor ombyggnation av varuhuset i Malmö.

UTMANING
Konkurrensen har under senare år hårdnat på Malmös shoppingscen. Många stora köpcentrum har tagit täten i kampen om besökarna. Genom att ändra sitt koncept vill Hansa locka tillbaka kunderna till cityshoppingen.

Hansa vänder sig med sitt nya koncept till en medveten och relativt köpstark målgrupp mellan 25 och 60 år som efterfrågar produkter av hög kvalité. Och möter deras krav på kvalitétsprodukter genom att erbjuda ett brett utbud men med dragning åt high street shopping.

Först ut i förvandlingen är Hansagallerian som blir ett traditionellt svenskt köpcentrum med ett flertal tunga varumärken representerade. Bland annat öppnar Cos och &other Stories butiker här för första gången i Malmö.

TEGO GÖR HANSAGALLERIAN BÄTTRE
I allmänytorna i gallerian återfinns Tegos belysning. En lösning utvecklad i samråd med kunden som skapar effekt och stämning och som ger ett enhetligt intryck. Belysningen består av svarta matta kuber som skimrar av guld på insidan.

Kuberna fångar ögat med sitt enkla men häpnadsväckande formspråk och är placerade ensamma eller i grupper. Kuberna skapar extra effekt genom att de reflekteras i de stora glaspartierna som vetter mot alla butiker.

Faktum är att allmänytorna saknar innertak i klassisk mening. Kabelstegar, ventilation och taket har istället målats svart. Resultatet blir att de gyllene kuberna dominerar intrycket.

GULD ÅTERKOMMER OCH BINDER IHOP
Överallt i gallerian återkommer inslag av färgen guld. Den syns utöver i taket även på rulltrapporna och på mosaikväggar. Guldet ackompanjeras och skapar tillsammans med det ljusa stengolvet en exklusiv touch till gallerian.

Den förändring som Hansa genomgått andas flärd och lyx och materialen både på golv, tak och väggar men även entré och logga är valda med omsorg. Detta i kombination med väl utvalda butikskedjor kommer säkerligen locka många besökare.

VAL AV BELYSNING
Kuberna har inte bara en dekorativ funktion utan rymmer även belysning. Tillräcklig belysning för allmänytorna. När man ljussätter denna slags ytor behövs ett bra allmänljus som samtidigt ger utrymme för de enskilda butikernas uttryck och skyltning.

Belysningen i kuberna är LED med alla fördelar som energibesparing, längre livslängd och mindre underhållskostnader.

Vill du veta mer?

Kontakta vår Sales Manager, Martin Stojanovski så berättar han gärna mer.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Tack!