• en

Hansavaruhuset Lybeck – medvetet, sobert och av hög kvalité

BRANSCH 
Galleria/Varuhus/Allmänyta

PLATS 
Malmö, Sverige

 

INVIGNING
Oktober 2017

KONTAKT
Martin Stojanovski

BAKGRUND
2016 började en stor ombyggnation av varuhuset Hansa i Malmö. Ambitionen var att göra Hansa till den självklara mötesplats det en gång var. Renoveringens sista etapp stod klar i oktober 2017 och varuhuset kunde nyinvigas.

UTMANING
Hansas förvandling möter faktumet att konkurrensen hårdnat på Malmös shoppingscen under senare år. Stora köpcentrum har tagit täten i kampen om besökarna. Men med det nya konceptet vill Hansa locka tillbaka kunderna till cityshoppingen.

Hansa vänder sig till en medveten och köpstark målgrupp som efterfrågar produkter av hög kvalité. Här möts deras krav med brett utbud som ger känslan av high street shopping. Att miljön ger kunderna en upplevelse som kantas av kvalité och flärd var centralt vid ombyggnationen.

 

Det är viktigt att använda belysning med bra ljusegenskaper och färgåtergivning - återger man grönska fel, till exempel, så kan grönsaker eller växter se oaptitliga eller märkliga ut.
Det är viktigt att använda belysning med bra ljusegenskaper och färgåtergivning - återger man grönska fel, till exempel, så kan grönsaker eller växter se oaptitliga eller märkliga ut.
Det är viktigt att använda belysning med bra ljusegenskaper och färgåtergivning - återger man grönska fel, till exempel, så kan grönsaker eller växter se oaptitliga eller märkliga ut.

 

LÖSNING
Sist ut i förvandlingen av Hansa var Hansavaruhuset Lybeck. Förändringen möter besökaren redan på gatan – fasaden har byggts om med bibehållen form och materialval och med nya uppfräschade entréer. Det var viktigt att exteriörens karaktär tillvaratogs. Exteriörens form återkommer även interiört – det återkommer vi till.

Uttrycket i varuhuset vitt, försiktigt och sobert. Gallerian präglas av ljusa material som kontrasteras av guldskimrande metall. Metallen syns på detaljer som väggar, rulltrappor, pelare och de iögonfallande guldvingarna i undertaket. Materialen skapar en exklusiv och tidlös känsla.

Hansavaruhuset är hem åt flera fristående butiker, men till skillnad från grannen Hansagallerian är varuhuset mer öppet. Gränserna mellan butikerna hålls otydliga. Att varuhuset fått ett gemensamt undertak bidrar till detta men också att många butiker saknar klassiska väggar och skyltfönster. Anledningen till detta är att understryka att alla butiker tillhör varuhuset.

Det övre planet innehåller framförallt kläder och mode, medan butiker med restauranger, kosmetik, accessoarer, böcker, skor samsas på markplanet. Här finns också restauranger och nya butiksentréer som öppnar upp bottenvåningen mot stadens gator.

I varuhusets nedre del hittar vi livsmedelsbutiken, en viktig aktör för att bibehålla varuhuskänslan. Här bidrar de öppna försäljningsdiskarna till att skapa varuhuskänslan.

 

 

Ica Maxi Kristianstad, stolt användare av Tego System ABs klassiska systemtak (Abgehängte decke).
Ovanliga och häpnadsväckande varuexponeringar underlättas av flexibla belysning- och taklösningar. Ju mer kreativt desto bättre!

TEGO GÖR HANSA BÄTTRE
Att skifta hela innertaket var ett av de stora greppen för att förändra miljön på Hansa. För beställaren var det viktigt att takets bärverk och ventilationen skulle döljas. Och även att taket skulle innehålla anpassade lösningar för belysning och elförsörjning. Allt detta levde såklart Tegos upp lösning till. Men det var även viktigt för oss att designen inte gjorde avkall på det estetiska uttrycket.

Tegos tak skiljer sig från mängden. När vi presenterade vårt förslag tog vi konceptet ett steg längre än vad beställaren önskade. Undertaken av perforerad vit plåt, har en hålbild som efterliknar Hansavaruhusets kvartersform. Och i undertakets fyllnadsmaterial placerades vingar av guldiga metallvingar.

Vingarna är utformade så att de ger en känsla av att vikas ner från taket. Detta fyller även en funktion. Eftersom led-armaturen placerats ovanför grupperna av guldvingar så får besökaren en känsla av att varje grupp upplevs som en allmänljus armatur.   I trapphuset som binder samman våningarna intensifieras guldvingarna genom att öka i antal. Det centrala rummets undertak med guldvingar belyses underifrån, för att skapa känsla över rulltrapporna. Guldvingarna varierar i antal på olika platserna i varuhuset.

Belysningen uttalades tidigt som en viktig faktor för att uppnå målen med önskade flöden och känslan som eftersträvas i varuhuset. Valet föll på en LED-belysning som kan variera i styrka under dagen.  Ljuset har en karaktär som liknar dagsljus kompletterat med det varma ljuset som de belysta guldvingarna bidrar till att skapa.

Sammantaget kan vi konstatera att allt pekar på att det anrika varuhuset går en ljus framtid till mötes. Det medvetna arbetet med materialval har skapat en lyxig karaktär som både anställda och besökare uppskattar.

 

Det är viktigt att använda belysning med bra ljusegenskaper och färgåtergivning - återger man grönska fel, till exempel, så kan grönsaker eller växter se oaptitliga eller märkliga ut.
Ovanligt tydlig butikslayout - en fräsch look!
Ica Maxi Kristianstad, stolt användare av Tego System ABs klassiska systemtak (Abgehängte decke).
Tego undertak (plafond suspendu) för dagligvaruhandel och köpcentrum - alltid rätt i tiden!

Vill du veta mer?

Kontakta vår Sales Manager, Martin Stojanovski så berättar han gärna mer.