Ljud
MUSIKENS BETYDELSE
Bara mobilen och internet slår musik
Resultatet från studier visar att enbart internet och mobiltelefonen är svårare att klara sig utan än musik och att musik är svårare att klara sig utan än bland annat sport, film och dagstidningar.
BRANDING
Hälften av alla 16-24 åringar stannar längre
Internationella studier visar att varumärken som använder musik som passar deras varumärkesprofiler har 96% större chans att bli ihågkomna än andra varumärken. Även resultaten från den här undersökningen visar att musik är en viktig faktor för verksamheter i offentlig miljö, framförallt får musik kunden att komma tillbaka men också stanna kvar längre, rekommendera verksamheten vidare till andra och köpa mer.
BRANDING
Definiera hur ditt varumärke låter
Musik och ljud är ett effektivt och starkt kommunikationsverktyg. Musiken du spelar bör ha en tydlig profil som rimmar med den upplevelse du vill skapa; vilka associationer vill du att dina kunder ska få utav den musik du spelar, vilka känslor vill du väcka, hur vill du spegla din verksamhet i den musik du spelar?
TÄNK TILL
Tänk på vem musiken ska spelas för
Är det den varumärkesansvariges intresse av en tydlig musikprofil och varumärkesupplevelse, är det personalens intresse av variation eller är det kundens smakpreferenser som ska tillfredsställas? Det finns inget rätt eller fel, men det är viktigt att tänka på vem musiken spelas för och varför.
RÄTT LJUD
Testa regelbundet av musik och volym
Volymen upplevs som absolut viktigast, därefter att musiken stämmer överens med butikens, restaurangens, hotellets, kontorets profil.