• en

Mio – förnyelse och inspiration

BRANSCH 
Heminredning

PLATS 
Västra Frölunda, Sverige

INVIGNING
Maj 2014

KONTAKT
Johan Albertsson

BAKGRUND
Mio-butikerna i Västra Frölunda, Mölndal, Mariehamn och Kungsbacka (ny butik) drivs och ägs sedan 30 år tillbaka av samma handlare.

Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i över 50 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Idag finns butiken på över 60 platser i Sverige.

UTMANING
En butik som funnits länge behöver ständigt förnya sig för att stå ut i konkurrensen och bli mer lönsam. Butiken behöver kännas fräsch, inbjudande och hemtrevlig oavsett om den är nyöppnad eller funnits lång tid.

Mio stod inför byte av tak, belysning och ljud i butikerna i både Västra Frölunda och Mölndal. En av de stora utmaningarna under projektet var att butikerna skulle hålla ordinarie öppettider under montage.

Målet med projektet var dels förnyelse och dels att hålla sig till Mios övergripande affärsidé – att inspirera kunderna till att förnya sina hem.  Miljön på Mio ska vara trivsam, men även öka försäljningen.

TEGO GÖR MIO BÄTTRE  

En snygg visning av varor är en nyckel till framgång och de flesta handlare vet att de flesta kunderna uppskattar nyheter. För att kunna bygga olika miljöer och förändra varuvisningen efter säsong eller lansering av nya varor behövde Mio smarta lösningar. På Mio monterades ett systemtak som man enkelt kan haka fast och flytta belysning, varor och skyltning i.

Försäljning och efterfrågan påverkas av hur man visar sina produkter. På Mio presenteras produkterna dels i  hemmiljöer och dels grupperade; soffor för sig, stolar för sig. Sist men inte minst exponeras de produkter som man vill att kunden ska lägga märke till vid en viss tidpunkt på andra ställen i butiken. Detta skapar en kreativ känsla i butiken.

Den bästa lösningen för Mios belysningsavdelning var belysningstak med trådkorgar. Genom att sänka taket med trådkorgarna skapar man ett rum i rummet som blir ett naturligt stopp. Det finns inga gränser för vad som kan hängas i taket hänvisningsskyltar, varor eller priser. Och kunden möts alltid av något nytt.

Belysningen i en butik är alltid viktig men det är inte mängden armaturer eller tekniken bakom som gör den största skillnaden utan att använda belysningen på bästa sätt. Projektet avslutades med en utbildning av personalen. De fick till exempel lära sig hur man genom att ljussätta på rätt detaljer kan få 20-30% mer nytta av befintliga armaturer.

En framgångsfaktor under projektet var det nära samarbetet mellan Tego och Mio. Ett gemensamt projektteam skapades. Tack vare detta kunde man tillsammans spika konceptet, skapa en tidplan som fungerade med öppettider och sist men inte minst se till att taket och alla tillbehör kom till rätta på bästa sätt.

TRE TIPS  FRÅN PROJEKTET 

  • Använd förnyelse för att skapa nyfikenhet. Tala om att något nytt är på gång! Glöm inte att du arbetar upplevelsebranschen!
  • Ljussätt dina erbjudanden så att de står ut och syns! Och glöm inte att rätt använd belysning är mycket viktigare än många armaturer med komplex teknik!
  • Fundera över vilken känsla du vill förmedla och arbeta medvetet med att förstärka den!

 

Vill du veta mer?

Kontakta vår CEO/Sales Manager, Johan Albertsson så berättar han gärna mer.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Tack!