Ansiktet utåt – ett attraktivt skyltfönster!
Skyltfönstret är att räkna som butikens ansikte utåt. Butiksinnehavarens möjlighet att locka kundens uppmärksamhet och spegla butiken. Men hur gör man egentligen för att fånga den förbipasserandes uppmärksamhet på några sekunder?
Bjud kunden på överraskningar
För att skyltfönstret ska fungera som bästa möjliga blickfång behöver skyltfönstret ständigt förändras och bjuda kunden på något extra och nytt. Det finns exempel på butiker som dragit detta till sin yttersta spets och som avtäcker sina skyltfönster som konstverk vid förändring.
Men förändring kan vara enklare än så – en ny produkt som exponeras eller faktumet att en ny säsong påbörjas. till och med skyltfönster som helt saknar produkter kan fungera som ett effektivt blickfång. I ett sådant är målet ofta att förmedla en känsla eller förstärka butikens varumärke.
Det är enkelt att förändra
Idag vilar ansvaret för att skapa ett attraktivt skyltfönster ofta på dekoratören, men det finns enkla trick som göra arbetet enklare och möjligheten för alla i personalen att skapa ett attraktivt skyltfönster. Många av våra kunder förundras av hur enkelt och flexibelt både vår belysning och upphängning kan flyttas. Läs mer under produkter för att inspireras till att skapa ett levande skyltfönster.
Ett hett tips!
Ljussättningen är en av de viktigaste faktorerna för att skapa stämning och locka ögonen till sig. En regel för ljussättning av skyltfönster är att ljuset ska riktas med en 45 graders vinkel på en skyltdocka, ett vinkel som länge använts inom teatern. Detta skapar bra konstraster mellan skugga och ljus.