Butikspersonalen som Visual Merchandisers
Många av de stora kedjorna har idag anställda som uteslutande arbetar med Visual Merchandising. Jobbet innebär att förstå hur och varför kunder reagerar på vad. Och framförallt att kunna iscensätta detta praktiskt i butiken.
Tidigare kunde det absolut finnas anledning att ha ett team eller en person som skötte förändringar av butiker, men med rätt produkter är det ingen match för butikspersonalen att löpande ansvara för skyltning och varuvisning – kort och gott det som påverkar konsumenterna.
Det som personalen behöver ha är en grundläggande förståelse för köpbeteenden och hur människor reagerar på färg, form och perspektiv. Det estetiska sinnet och intresset finns ofta hos personalen. Och annars finns det hjälp att få – vi på Tego har vi skrivit en bok i ämnet!
Det största hindret för att butikspersonalen enkelt ska kunna förändra utseendet av miljön är verktygen. Belysning och tillbehör ska enkel kunna flyttas i takt med kampanjer och säsonger.
Idag finns många butiker som redan förstått detta och arbetar med flexiblel inredning.
TEGOS PRODUKTER ÄR ENKLA ATT ARBETA MED
Tegos tak fungerar som en bas till belysning, ljud och tillbehör som butikspersonalen själva kan flytta och på så vis skapa en föränderlig butiksmiljö. Om produkterna i butiken är enkla att flytta är det bara kreativiteten som sätter gränser.