Johan om flexibilitet –
centralt för levande butiksmiljöer
Jag har under mina år inom Retail sett många exempel på att butiker är som allra bäst på premiärdagen. I synnerhet vad gäller belysning och ljussättning. Men det behöver inte vara så.
Problemet är att beslutet kring butikens layout och planeringen av hur belysning placeras ofta tas långt ifrån butiksgolvet. Då bygger besluten på scenarion med satta ramverk och nedritade sanningar. Ibland skapas funktionella butiksmiljöer på detta sätt, men dessa undantag bekräftar regeln.
Ständig förbättring från dag ett
Regeln är i detta fall att butiker är i ständig förändring från dag ett. Butiker byter varor, butiker byter plats på hyllor och exponeringsytor, butiker gör om efter säsong, butiker gör om efter röda dagar – butiker gör helt enkelt om. Vilket är alldeles rätt grepp för att underhålla kunder.
Så ponera att du helt plötsligt kommer på att du måste göra om kundvarvet och förskjuta hela layouten med 1 meter i y-led för att få plats med ytterligare en rad med hyllor. Vad händer då och hur kan du bygga en flexibel miljö som kan förändras?
Två exempel
Låt mig ge dig två exempel för att förklara hur jag menar. Titta på bilderna nedan.
I bilden till vänster – exempel A – skulle armaturraderna efter en förändring komma att ligga direkt ovanför hyllor istället för mellan hyllor där de ger ljus åt produkterna.
I bilden till höger – exempel B – händer till att börja med samma sak, armaturerna hamnar fel i förhållande till hyllorna och varorna exponeras fel. MEN i denna butik finns möjligheten för butikspersonalen att själva flytta och anpassa alla armaturerna efter behov. Har man tur behöver man inte göra mer än att skjuta armaturerna inom Systemtakets rutor. Rätt produkt på rätt plats. Det är det som gör skillnad!
Samma tankesätt gäller spotlights eller kanske framför allt spotlights.