Presentera dina varor – tre steg
Om din butik ska vara marknadsledare måste du kunna hela ditt sortiment och utnyttja alla dess fördelar. Först då skapas konkurrensfördelar. Det finns en enkel ordning att följa för att lyckas med presentation av ditt sortiment.
NUMMER ETT
Gör din hemläxa! Lär dig allt om dina kunder, ditt sortiment och dina konkurrenter.
NUMMER TVÅ
Utifrån kunskapen ovan ska du para ihop kundens behov med sortimentets och lokalens möjligheter.
En bra sortimentspresentation utgår alltid från kundens behov, begränsas av vad du erbjuder och står ut genom differentiering från andra.
NUMMER TRE
Dags att bli kreativ. Genom att hitta visuella lösningar på din kunds behov och stött med stark butikskommunikation.
-Presentationen ska inspirera och väcka tankar.
-Kunden ska enkelt kunna hitta det hen söker.
-Utnyttja alla möjligheter ditt sortiment ger och visa kunden sortimentets bredd och djup (pris, funktion och kvalitet).
Och sist men inte minst – kundundersökningar visar att en kund som köper mer än planerat vanligtvis är en nöjdare kund.