Vad menas med en bra affär?
Begreppet en bra affär betyder mycket för oss på Tego. Det är så vi kallar läran om varför vissa kunder handlar mer och trivs bättre hos vissa detaljister än hos andra – vad som skapar en vinnande butik.
Detaljer vs. sammanhang
På Tego vet vi att inspirerande butiksupplevelser skapar relationer till kunderna.För oss har produkterna blivit sekundära, de har inget eget värde förrän de placeras och används på rätt sätt.
Vi skrev en bok som saknades
Vi saknade en bok om detta, så vi skrev en själva. Boken klargör teorin bakom de praktiska valen ur detaljhandelns perspektiv. Den psykologiska aspekten i hur kunden/människan agerar och påverkas av till exempel ljus, ljud och skyltning. För en medveten handlare kan styra sin kund.
Visste du att?
- Undersökningar har visat att kunden i högre utsträckning köper tyska viner med tysk musik som ackompanjemang, och franska viner med franska toner i högtalarna.
- Kunden vill få en känsla av att handlaren känner till vilka behov hen har. Få kunden att få känslan av att handlaren läst av hans eller hennes behov, då skapas relationer.
- Belysning är ett av de mest effektiva verktygen för att locka in kunden i butiken. Varierat ljus gör butiken till en scen som skapar trivsel och får kunden att upptäcka de sakerna handlaren önskar.
- Taket inverkar på hur vi uppfattar och rör oss i butiken. Ett högre tak passar bättre i en sportig affär, ett lägre i en mer intim affär.